Om du liker F1 motorsport, kan man like gjerne stryke over 2020-sesongen. Den pågående pandemien gjør det umulig å arrangere store eventer og løp er allerede kansellert eller utsatt. Man kan likevel se fram til den 72. sesongen av VM i Formel 1. Forhåpentligvis med de samme førerne og lagene som vi kjenner så godt fra før.
Men vil det komme lag-endringer, og hvem vil ta sporten videre i en ny verden? Det er helt klart at noen ting vil bli som normalt, andre ting blir helt nytt. Det er ikke bare korona-virus og dystre spådommer som betyr noe, for familien av F1-fans og tilskuere er sterk og robust nok til å tåle trøbbel som dette.
Det man kan se på er ting som deltakere, chassis, motorer og produsenter. Hvem ryker ut, hvem blir? Men også større endringer som følge av pandemien vil bli betydelig synlig i årene som kommer. Sportslig og finansielle endringer vil presse seg på.
Deltakere og førere
Når vi snakker om deltakere, mener vi teamene som konkurrerer, lag som Haas, McLaren, Mercedes-AMG og ROKIT Williams Racing. Førerne må prestere hvert år, eller så står det sultne nye førere og venter i lavere klasser.
Så hva vet vi; vel laget BWT Racing Point vil gå over til å hete Aston Martin. Andre team kan skifte navn på grunn av sponsorer, men stemmer ryktene om at Lewis Hamilton går til Ferrari? Eller at Kimi Raikkônen igjen har gått i tottene med ledelsen?
Løp
Men det er også noen ikoniske løp som går ut. Tiltakene for Europa er strenge og mange ritt går ut. Løpene i Brasil, Kina, Spania, Østerrike og Monaco er ikke med på listene for 2021. Monte Carlo F1 Grand Prix går altså ut.
Inn kommer spennende løp på Sochi Autodrom, Russland, Circuit Zanvoort, Nederland og Marina Bay i Singapore.
Finansielle endringer
For å skape mer rettferdighet rundt motorsporten, er alle lag pålagt å begrense sine investeringer til forbruk opp til 150 millioner. Alle utgifter skal kunne dokumenteres og teamene er nødt til å tenke bærekraft framfor egen vinning. COVID-19 pandemien gjør at lagene er nødt til å gå med på enda flere kutt i årene som kommer. Fire lag sliter allerede med økonomien.
Tekniske endringer
De fleste F1-bilene vil være de samme som startet fjorårets sesong, alle med dekk fra Pirelli. Men Dual-Axis funksjonen vil opphøre.
Sportslige endringer
Lagene blir pålagt å åpne opp får å gi muligheten til flere førere i lavere divisjoner. De vil få muligheten til å kjøre testløpene som går hver fredag før rittdag. Dette skal være med på å øke interessen for sporten.
Det vil også bli endringer som direkte følge av pandemien. De ovale race-helgene blir innskrenket til tre dager, og bilene vil bli stående i lukket posisjon fram til løpet starter. Dette er for å minske trafikk av publikum over mange områder.
Verden er i endring, også F1-universet. Følg med på hva som kommer til å skje med 2021 sesongen nå som det meste av årets sesong ser ut til å gå i vasken.