Utviklingen i formel 1 skyldes i stor grad innovasjon og utvikling av bilene. Når det er sagt så skal man ikke kimse av de dyktige sjåførene som har lagt mangfoldige timer i trening, men ingeniørene bak bilene fortjener minst like mye av æren for utviklingen i sporten. I løpet av historien har det vært flere ikoniske biler som har overrasket både publikum og konkurrenter på grunn av sin enormt gode ytelse. I denne artikkelen har vi laget en liten oversikt over hva noen av disse bilene og hva de er kjent for. Mye av endringene fra år til år går på å følge reglene som settes av organisasjonen. Reglene er til for å sikre at ingen biler har urettferdige fordeler, men også for å sikre sjåførenes sikkerhet.

McLaren MP4/2 (1984-86)

McLaren MP4/2 - Wikipedia

Vanligvis vil de ulike lagene ha en ny bil hver eneste sesong, men denne bilen fra McLaren var så god at de bestemte seg for å beholde den i hele to sesonger. Bak rattet satt Niki Lauda og Alain Prost da de vant flere prestisjefylte løp. Dette var den første bilen i F1 med karbonbremser – noe som ga den et stort fortrinn sammenlignet med de andre bilene.

McLaren MP4/4 (1988) og McLaren MP4/6 (1991)

Disse bilene er kanskje mest berømt på grunn av sjåføren bak rattet. I det som ble et av sportens aller mest begivenhetsrike sesonger hvor McLaren vant hele 15 av 16 løp. Denne bilen ble nemlig ført av den legendariske brasilianske sjåføren Ayrton Senna. I disse årene var Senna på topp og han ble ikke bare berømt for sine utmerkelser på banen. I hjemlandet Brasil ble han kjent som en som donerte mye av sine gevinster til landets fattigste. Dessverre ble Sennas karriere svært kort da han mistet livet i en tragisk ulykke i 1994.

Ferrari F2001 (2001) og Ferrari F2002 (2002)

På tidlig 2000-tall bemerket Ferrari seg med sine F2001 og F2002 biler hvor det i hovedsak var Michael Schumacher som satt bak rattet. Med seier i hele ni av tyve løp i sesongen var denne bilen en stor utfordring for de andre lagene. Den rød bilen ble svært ikonisk for de som fulgte med på sporten på 2000-tallet.

I 2002 gjorde Ferrari-teamet en av sine beste sesonger noensinne. Schumacher ble verdensmester raskere enn noen andre før han ved å dominere tidlig i sesongen. F2002-bilen tapte faktisk kun et eneste løp i sesongen.

Red Bull RB7 (2011) og Red Bull RB9 (2013)

Sebastian Vettel ble i 2011 den yngste sjåføren med dobbel verdensmestertittel mens han satt bak rattet på RB7. I denne sesongen blåste de konkurrentene av banen og vant 12 av 19 løp i sesongen og pallplass i alle de andre løpene. Red Bull dominerte og sammenlagt tok Vettel og Webber 27 pallplasser fordelt på den 19 løpene i sesongen.

En av de største nyvinningene på bilen var aerodynamiske bremser som hjalp førerne med å redusere hastigheten raskt på vei inn i svinger. Dette systemet brukte den bakre spoileren som en aerodynamisk brems tilsvarende det man ser på fly.

2013-sesongen var ikke like god for Red Bull takket være en bitter kamp mot Fernando Alonso, men til slutt vant Vettel VM-tittelen.

Mercedes F1 W07 Hybrid (2016)

Med hybrid på laget ble denne bilen den mestvinnende bilen siden McLaren MP4/4. Takket være regelendringer i 2016-sesongen kunne Mercedes dra full nytte av deres innovative Hybridteknologi. På grunn av de elektriske motorene i en hybridbil kunne bilen akselerere raskere enn biler uten elmotorer. Bak rattet satt Nico Rosberg og Lewis Hamilton.

Med 19 seire i de 21 løpene er det ikke rart at denne bilen gjorde inntrykk.