Hver eneste sesong byr rallymesterskapet (WRC) på publikumsunderholdning uten sidestykke. Vi snakker høy fart på utfordrende baner ofte under vanskelige kjøreforhold. Det er ikke rart publikum elsker det, men en gang i blant kommer et lag med en bil som virkelig fanger alles oppmerksomhet. I denne artikkelen oppsummerer vi det vi mener er de mest ikoniske rallybilene som har konkurrert i WRC.
Subaru Impreza WRC
Denne blå rallybilen har nok en spesiell plass i hjertet til de fleste nordmenn da det var denne bilen Norges rallysønn Petter Solberg tok over målstreken under VM i 2003 og ble dermed den første nordmannen til å være verdensmester i rally.
Bilen er en videreutvikling av Subaru Legacy som var teamets rallybil på begynnelsen av 90-tallet. I løpet av sin karriere vant bilen hele fem verdensmestertitler, og har derfor blitt skrevet inn i historiebøkene.
Bilen ble først brukt i 1993 da teamet ønsket å prøve ut en mindre bil enn Legacy. Denne bilmodellen holdt det gående helt til 2008 da Subaru bestemte seg for å trekke seg ut av WRC på grunn av økonomiske årsaker.
Ford Focus RS
Rallyteamet til Ford er en av to lag som har holdt seg aktive ligaen helt siden starten. Dagens modell har hele 300 hestekrefter i en svært lett bil og er i stor grad basert på den vellykkede 2009-modellen av Ford Focus RS.
Ford Focus RS er også den samme bilen drifteren Ken Block bruker.
Volvo PV444
Rally har vært en folkesport i Sverige i mange år, men overraskende nok har ikke Volvo vært med i WRC med et eget team bortsett fra et par utvalgte år. Likevel har enkelte team gjort seg bemerket med Volvo i sitt arsenal. En av disse bilene er Volvo PV444. Denne bilen hadde et spesielt godt veigrep og var derfor svært godt egnet for rally. Det var nemlig ikke den raskeste bilen, men på grunn av veigrep og konstant tilgang på kraft i de lave girene gjorde at denne bilen gjorde Gunnar Anderson til europamester hele tre ganger.
Det spesielle med denne bilen var at det var en modifisert gateutgave, og ikke en bil som var spesialutviklet for å dominere på rallybanen. Da Volvo ikke lagde spesialdesignede rallybiler måtte de etterhvert se seg slått av andre fabrikanter som investerte mer i sporten.
Citroën C4 WRC
En av de mest ikoniske rallybilene i moderne tid er Citroën C4 WRC med Sébastien Loeb bak rattet. I sin karriere vant denne bilen hele tre verdensmesterskap på rad. I mange år dominerte Citroen rallysporten med denne bilen takket være motoren med 310 hester og hele 560 Newton-meter dreiemoment.
Lancia Stratos HF
Ikke bare var denne bilen et monster på banen som vant flere mesterskap, men den var også et skue uten like. Den lignet ikke på andre rallybiler fra den samme tidsperioden, men lignet mer på en superbil. Lyden kunne skremme enhver motstander av startstreken, og selv om det ikke er bilen flest seire på samvittigheten er det nok en av de aller mest ikoniske rallybilene i sportens historie.
Stratos HF var en av de første bilene som var spesialutviklet for å dominere på rallybanen, og det kunne man tydelig se.
Peugeot 205 T16
Denne bilen kan ikke skryte på seg flest seire eller tøffest utseende, men heller for sin rolle i å starte bølgen av såkalte «hot hatches» – raske småbiler som ble svært populære på 80 og 90-tallet. Gatebilversjonen hadde 200 hester, og det var bare halvparten av det rallybilen hadde! Peugeot innså at denne bilen hadde mye potensiale og den ble derfor brukt som grunnlag for bilen Peugeot vant det prestisjetunge Paris Dakar rallyet med hele to ganger.
Audi Quattro
En av de første rallybilene med firehjulstrekk og mange mener denne bilen fortjener å inneha tittelen som tidenes beste rallybil. Ikke bare ga firehjulstrekken denne bilen ekstrem fremkommelighet, men de tyske ingeniørkunstene som lå bak gjorde denne bilen usedvanlig driftssikker.