The Evolution of The Motorcycle - Part One: Early History | MotoSport

Den første motorsykkelen kom i 1885 og var laget av Daimler. Det tok ikke lang tid før man fant ut at man kunne arrangere løp hvor man satt ulike motorsykler og førere opp mot hverandre. På begynnelsen av 1900-tallet begynte det å forme seg som en organisert motorsport, og det som er forgjengeren til dagens MotoGP ble avholdt i Frankrike av den internasjonale motorsykkelklubben i 1938. Krigen satte naturligvis en stopper for denne typen aktivitet, men man kom raskt i gang igjen etter krigen var over.

Verdens eldste organiserte motorsport

Formelt sett er MotoGP verdens eldste, da det første Grand Prix-mesterskapet ble arrangert i 1949. Lagene som deltok den gang var ulike motorsykkelfabrikker – hvorav flere eksisterer den dag i dag. De første mesterskapene ble vunnet av britiske lag, men det tok ikke lang tid før de italienske lagene begynte å vise muskler. Utover 1950-tallet ble MotoGP-mesterskapene dominert av MV Agusta, Moto Guzzi og Mondial – hvor den førstnevnte vant alle kategoriene mellom 1958 og 1960. 1960-tallet endret konkurransebildet mye, men MV Agusta beholdt tronen i 500cc-kategorien i hele 17 år.

I løpet av 1960-tallet gjorde også japanerne sitt inntog i sporten, og navn man den dag i dag fortsatt ser på pallplass i MotoGP begynte å dukke opp i de ulike mesterskapene. Vi kan blant annet nevne Honda, Suzuki og Yamaha. Flere av disse lagene imponerte stort og tok med seg seire ulike klasser allerede den første sesongen de deltok – spesielt i de mindre klassene.

Strengere regulering

Økonomiske utfordringer førte til at flere lag begynte å trekke seg ut av sporten utover 60-tallet. På grunn av dette ble det innført strengere restriksjoner i de ulike klassene, slik at det skulle bli mer rettferdige konkurranser.

Som følge av disse reglene ble sporten mer attraktiv for flere produsenter, og flere nye og gamle kom inn i sporten. Seierspallen var ikke lengre dominert av de italienske produsentene, men man kunne også se andre europeiske og til og med amerikanske produsenter!

På grunn av endringer i motorteknologi ble de opprinnelige motorklassene endret, og ga plass til større og mer moderne motorer mot slutten av 1990-tallet. For å forberede sporten for det neste millenniet ble navnet offisielt endret til MotoGP i 2002 samtidig som man introduserte 990cc-klassen. Det er denne klassen som i dag kjennetegner sporten for mange. De mindre klassene finnes enda, men de får ikke like mye oppmerksomhet fra publikum og er i hovedsak dominert av yngre førere som ønsker å komme seg inn i toppligaen.

Større motorer – større fart

I 2007 ble reglene igjen endret og maksimal motorstørrelse ble redusert til 800cc til protest fra flere produsenter, men det ble begrunnet med at det var nødvendig for å sikre at sporten ikke ble dominert av produsentene med størst motor – da målet for sporten også er å teste førernes ferdigheter. Et par år senere ble det også innført regler som påla alle lag å starte med like dekk.

Fra og med 2012-sesongen kunne lagene stille med motorsykler med opptil 1000cc-motorer – de største i sportens historie. Som en følge av dette ble blant annet hastighetsrekorden i sportens historie satt. Den var på hele 356,4 km/t, og ble satt av Andrea Dovizioso i 2018. Siden denne regelendringen begynte man igjen å se en tendens til at enkelte lag dominerte pallplasseringene år etter år, og for å endre dette ble den største endringen i tekniske regler innført i 2016. Disse reglene påla produsentene å bruke komponenter fra spesifikke fabrikanter i sine motorsykler. Konkurransen ble langt hvassere dette året, og det ble satt rekord i antall ulike vinnere dette året.

MotoGP vil som alle andre motorsporter måtte følge med på den teknologiske utviklingen, og fra og med 2019-sesongen ble det innført en egen klasse for elektriske motorsykler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *